torsdag 26 februari 2009

Brottsplats Kalmar slott?

Det har ibland sagts att arkeologers arbete kan liknas vid en kriminalteknikers eller en detektivs, där man med olika metoder försöker klura ut vad som hänt på en plats. Den senaste veckan har denna liknelse tagit sig lite mer konkreta uttryck, då arkeologer från länsmuseet och polisen i Kalmar försökt slå sina kloka huvuden ihop för att försöka lösa ett misstänkt brott vid Kalmar slott.

I fredags hade jag möjligheten att få komma in i det nya polishuset och titta. Jag har kontakt med en polis där som jag känner sedan vi gjorde ett jobb tillsammans när Ryssby kyrka hade brunnit ner. Han jobbar på den kriminaltekniska roteln och nu tog jag mina fotografier från skelettet som hittades vid slottet och åkte dit. Jag tror att hela avdelningen var samlad och vi satt ner och jag visade bilderna på skelettet och vi diskuterade. Det var en massa brainstormande under en ganska lång tid och det var fantastiskt roligt och intressant. Att höra deras syn på hur personen låg, hade han blivit nerslängd eller nedlagd, händerna, armarna och benens ställning diskuterades. Det var mycket inspirerande att få deras syn på saker som vi hittar i vårt arbete och polisens och vårt jobb har nog många gemensamma nämnare. Att jag sedan fick en rundtur i de nya lokalerna gjorde inte besöket sämre.

Det återstår att se vad detta initiativ leder till, kanske kan vi med hjälp av polisen få fram fler ledtrådar till vem den döde på slottet var och vad som hänt. Vi lär få anledning att återkomma.

Cecilia Ring, KLM

2 kommentarer:

  1. Kasta gärna ett öga på Liv Nilsson Stutz avhandling "Embodied Rituals". Hon har studerat en sorts forensisk arkeologi i Frankrike och applicerar kunskap om tafonomi och hur kroppar beter sig i jorden på de mesolitiska gravarna i Skateholm. Det finns en intressant genomgång av litteratur där kring just vad som kan utläsas från benens positioner, vad som är resultat av förmultning i jorden resp ursprunglig position.

    Bra att ni samspråkar med kriminaltekniska roteln också, de har säkert en hel del bra information att komma med.

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa.
    Tack för boktippset. Tyvärr hade vi den inte här i vårt bibliotek men den går säkert att få tag på.

    Vårt och kriminaltekninkernas jobb påminner ibland mycket om varandra. Så visst är det roligt att försöka jobba yrkesöverskridande och försöka lära av andra.

    Cecilia Ring KLM

    SvaraRadera