onsdag 11 mars 2009

Mitt liv som Indiana Jones

Många gånger får man ju frågan: Vad jobbar du med? – Arkeolog, svarar jag. Allt som oftast möts man av folk som energiskt och med en svettig Harrison Ford för ögonen ropar: - Guuud vad spännande! Det ville jag också bli när jag var liten. Är du som Indiana Jones då?

I kväll ska jag till Vimmerby och prata om mitt liv som arkeolog. Vimmerby hembygdsförening håller årsmöte och jag tänkte berätta varför jag blev arkeolog och att det inte alltid är så glamoröst som det är på film. Men även om vi ger oss ut i fält utan läderbyxor, piskor och pistoler så kan det vara spännande ändå, som skelettfyndet på Kalmar slott eller den där lilla, lilla krukskärvan som dyker upp efter flera dagars grävande utan så mycket som en benbit. Jag kommer också att berätta om varför vi har en lag som säger att vi ska undersöka fornlämningar och vem som bestämmer vad.

Dessutom kommer jag självklart att prata om fornlämningarna i och runt Vimmerby. Vimmerby var ju en stad redan i mitten av 1300-talet som framförallt bedrev handel. Ett antal undersökningar har gjorts i staden men mycket lite medeltida arkeologiskt material hittas. Vad beror det på? Och hur kan vi få mer kunskap om det historiska Vimmerby.

Välkomna till Vimmerby Sveasalen, kl. 19.00 Fri entré!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar